Sunday, December 7, 2014

Cat Cave






















Het is niet mijn mooiste project, maar het is hier in huis wel het meest favoriete project aller tijden! Ik maakt deze kattenmand aan de hand van dit patroon wat ontworpen is door Hanne (onderaan het blogbericht van Hanne vind je de Engelse versie, onderaan mijn blogbericht de Nederlandse vertaling). Wie mij op facebook volgt heeft al gezien dat onze poes, terwijl ik nog aan het haken was, al meteen bezit nam van het mandje. Ze was er niet uit weg te slaan. Gisteravond was hij eindelijk af, en we hebben haar de hele avond niet meer gezien. Ze lag in het mandje, en toen ze er eindelijk uit kwam ging ze op het mandje liggen. Al met al een groot succes. Enig minpunt? Hij zakt nogal makkelijk in elkaar als ze er niet in ligt. Ik heb daarom voor het rode deel Hoooked Zpagetti gebruikt, en voor het grijze deel Ribbon XL. Ribbon XL is iets minder zwaar, dus dat helpt het inzakken een beetje tegengaan. Ondanks dat is het inzakken niet te voorkomen, dus soms moet je 'm weer even goed neerzetten. Een fijne zondag gewenst!

It's not my prettiest project, but here in this house it's the most favourite project of all time! I made this cat cave with this pattern which is designed by Hanne (scroll down the blog post of Hanne for the English version, scroll down my blog post for the Dutch translation). If you're a follower on facebook as well, you've probably seen that my cat started living in it while I was working on it. She didn't want to get out of it. Yesterday evening I finished it, and we haven't seen her all iht. She was in her cat cave, and when she came out of it she lay down on top of it. It's really a succes. There's just one little problem with is: it collapses quiet easily when she's not in there. Therefore I used Hoooked Zpagetti for the red part, and Ribbon XL for the grey part. Ribbon XL is a little less heavy. Despite that, you cannot prevent the cave from collapsing, so every now and then you need to pull it in shape, Have a lovely Sunday!


Ik gebruikte 1 bol Ribbon XL (niet helemaal overigens), 1 bol Zpagetti en een haaknaald 8 mm.

1. Haak 8 vasten in een magische ring. Als je niet weet hoe je een magische ring haakt, klik dan hier voor een tutorial.
2. Meerder rondom. (16)
3. * 1 vaste, meerder *, herhaal wat tussen * staat rondom (24)
4. * 2 vaste, meerder *, herhaal wat tussen * staat rondom (32)
5. 1 vaste in elke steek rondom. (32)
6. * 2 vaste, meerder *, herhaal wat tussen * staat rondom totdat er twee steken over zijn. Haak dan 1 vaste en meerder in de steek daarna. (43).
7. 1 vaste in elke steek rondom. (43)
8. * 2 vaste, meerder *, herhaal wat tussen * staat rondom, haak dan nog 1 vaste in de volgende steek (57)
9. 1 vaste in elke steek rondom. (57)
10. * 2 vaste, meerder *, herhaal wat tussen * staat rondom (76)
11. 1 vaste in elke steek rondom. (76)
12. * 4 vaste, meerder *, herhaal wat tussen * staat rondom (91)
13-16 1 vaste in elke steek rondom (91)
17. * 5 vaste, meerder *, herhaal wat tussen * staat rondom. Haak dan nog 1 vaste. (106)
18. 1 vaste in elke steek rondom (106)
Je gaat nu de opening haken, dus na elke losse in de rijen 19 tot en met 25 keer je je werk. Dit is een iets andere methode dan in het Engelse patroon staat, maar ik vind het makkelijker want zo hoef je minder af te hechten.
19-25 Haak 96 vasten, haak 1 losse. Keer je werk.
26. Haak opnieuw 96 vasten. Je bent nu als het goed is bij de opening uitgekomen. Haak 8 lossen.
27. Ga verder met vasten haken aan de andere kant van de opening. Je haakt nu weer helemaal rond tot dat je bij de 8 lossen uitgekomen bent. Haak vervolgens 8 vasten om het lossenboogje heen. Met deze 8 vasten erbij heb je nu rondom 96+8 vasten (104).
28-30. Haak rondom vasten. (104)
31. * Haak 4 vasten, minder. * herhaal wat tussen * staat rondom.
32-33. Haak 1 vaste in elke steek rondom.
34. * Haak 3 vasten, minder. * herhaal wat tussen * staat rondom.
35. Haak 1 vaste in elke steek rondom.
36-37. * Haak 3 vasten, minder. * herhaal wat tussen * staat rondom.
38-39. * Haak 2 vasten, minder. * herhaal wat tussen * staat rondom.
40-41. * Haak 1 vasten, minder. * herhaal wat tussen * staat rondom.
Blijf hierna doorgaan met minderen totdat de opening zo goed als dicht is. Hecht vervolgens af en werk eventueel de draden weg. Ik liet de draden van de kleurwissel aan de binnenkant zitten, dat vindt mijn kat erg leuk want ze speelt er af en toe mee.

Haak nu nog rondom de ingang een extra rij vasten (bij mij kun je zien dat ik dat in het grijs heb gedaan). Dat maakt de opening iets steviger. Veel plezier!

19 comments:

  1. Super leuk..! Dat zouden mijn jongens ook geweldig vinden hihi Fijne zondag, liefs Lisanne

    ReplyDelete
  2. Ontzettend leuk! Geen wonder dat de poes blij is met haar gezellige plekje. (Schattige foto trouwens...)
    Fijne zondag nog!
    Haafner

    ReplyDelete
  3. Oh, wat een leuk idee!! Ik ga dit maken voor mijn katten! Bedankt voor het patroon!

    ReplyDelete
  4. Ik heb deze zelfde in 2012 eens voor onze Maine Coon gehaakt,zie hier http://mijneigenplekkie.blogspot.nl/2012/07/update-kattenkorfjetoch-nog-sneller-als.html we hebben veel lol gehad destijds met poes en basket,maar zoals jij aangeeft ging ook hier op den duur de kat erop liggen,ha,ha...het ligt sinds die tijd bovenop haar krabpaal als soort van 'ingezakt dekje/hoes 'het fijne van zpaghetti is dat je er heel gemakkelijk de haren vanaf kan halen naar aanleiding daarvan heb ik nadien ook een kussen voor in de hondenmand gehaakt van zpaghetti,dagelijks met het stofzuigen er even overheen en de haren vliegen er vanaf,beter als bij welk ander kussen voor de beesten dan ook! ;-)

    lieve groetjes en nog een fijne zondag verder!
    Angeline

    ReplyDelete
  5. Wat leuk dat jouw poes zo heerlijk in haar warme holletje is gaan liggen. Misschien ook iets voor mijn poes. Dank je voor het patroon.

    Groetjes, Margaret

    ReplyDelete
  6. Geweldig. Lijkt me ook wel wat voor mezelf ;-)

    ReplyDelete
  7. Was ist das Katzenkörbchen süß geworden!!!! :) Danke für die tolle Anleitung!!
    Dir eine schöne Woche.
    Herzliche GRüße
    Petra

    ReplyDelete
  8. Leuk zeg! Ik denk dat onze katten dat ook wel erg fijn zouden vinden.

    ReplyDelete
  9. Hallo, bedankt voor het patroon dat gaat de poes vast leuk vinden want ze houdt heel erg van ergens in of onder kruipen, dus hier doe je mij en Misha een groot plezier mee.
    Groetjes Ria

    ReplyDelete
  10. Leuk. Ik heb nog wat halve bollen liggen. Kan ik ze opmaken en de katten zijn er blij mee. Dankjewel!

    ReplyDelete
  11. So adorable! I absolutely love this! Thank you for sharing!
    Karen

    ReplyDelete
  12. What a sweet cat! So glad he likes it!

    ReplyDelete
  13. Absolutely adorable! My kittie would love this! Thanks for sharing!
    Hope you have a wonderful Easter!
    Hugs from Portugal,
    Ana Love Craft
    www.lovecraft2012.blogspot.com

    ReplyDelete
  14. I love this cute little cat cave :) Loved it when I first saw it on eilen tein too. It's been on my list of things to make.
    Hope you'll be stopping by to share this at our Yarn Fanatic Party - http://eyeloveknots.blogspot.com/2015/03/yarn-fanatic-linky-party-30-sweet.html.
    Alexandra
    EyeLoveKnots.blogspot.com

    ReplyDelete
  15. Adorable! It was great to see you at the Thursday Favorite Things Blog Hop!
    Debi

    ReplyDelete
  16. This is so cute! I have a small dog who would absolutely love this! I found you on Calling All Crafter's.

    ReplyDelete
  17. Ik heb al een paar mandjes gemaakt met dit patroon! Er elke keer goed gelukt. Nu wil ik het met een iets dunnere draad proberen, maar dan word hij te klein. Ik ben nu gestopt bij 18 voordat ik de opening moet maken. Kunt u mij uitleggen hoe ik in de volgende toeren moet meerderen? Ik heb zelf al wat geprutst, maar hij blijft niet mooi rond. Alvast bedankt!

    ReplyDelete
  18. Thanks for your lovely comment on my blog! Our cats look like sisters :) They must be family!!! :)

    ReplyDelete