zaterdag 29 mei 2010

Van een cirkel naar een vierkant



Op verzoek dan nu de uitleg hoe je van de cirkel hieronder een vierkant kunt maken. Het is niet ingewikkeld, en als je meerdere patronen van Granny Squares probeert dan ontdek je vanzelf hoe het systeem in elkaar zit. Ik ga er in dit patroon van uit dat je de cirkel hieronder hebt gehaakt. Ik ga verder na punt 7.

8. Omdat je nu weer van kleur gaat wisselen moet je nu een nieuwe lus maken in de opening tussen de Cluster Stitches. Als je verder haakt zonder afhechten vanaf punt 7, dan kun je vasten maken aan de bovenkant van de Cluster Stitches totdat je bij een opening bent. Daar wissel je vervolgens van kleur. Heb je al afgehecht en heb je dus geen lus meer, dan kun je een nieuwe lus maken in de opening van een Cluster Stitch. Zie de foto's hieronder hoe je dat kunt doen.









9. Haak nu drie lossen en vervolgens in dezelfde opening een Cluster Stitch.
10. Haak een losse.
11. Haak in de volgende opening twee Cluster Stitches. Omdat dit de hoek gaat worden haak je na de twee Cluster Stitches twee lossen. Haak vervolgens in dezelfde opening nog twee Cluster Stitches.
12. Haak een losse.
13. Haak in de volgende opening twee Cluster Stitches.
14. Haak een losse.
15. Haak in de volgende opening weer twee Cluster Stitches, twee lossen, en in dezelfde opening weer twee Cluster Stitches.
16. Haak een losse.
17. Haak in de volgende opening weer twee Cluster Stitches.
18. Haak een losse.
19. Haak in de volgende opening weer twee Cluster Stitches, twee lossen, en in dezelfde opening weer twee Cluster Stitches.
20. Haak een losse.
21. Haak in de volgende opening weer twee Cluster Stitches.
22. Haak een losse.
23. Haak in de volgende opening weer twee Cluster Stitches, twee lossen, en in dezelfde opening weer twee Cluster Stitches.
24. Haak een losse. Haak vervolgens een Cluster Stitch in dezelfde opening als waarin je de Cluster Stitch onder 9. hebt gehaakt. Maak de twee Cluster Stitches aan de bovenkant aan elkaar vast met een halve vaste.

Nu heb je als alles goed is gegaan je vierkant. Heb je vragen, stel ze gerust!

6 opmerkingen:

  1. Hartstikke bedankt. Ik ga eerst op vakantie volgende week en dan neem ik mijn haakwerk voor mijn sprei mee. Maar na de vakantie ga ik er mee aan de slag.
    Groetjes Saskia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk ik ga ze van de week uit proberen ,bedankt groetjes Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Anne Marie, leuk dat je mijn blog volgt. Wellicht ken je deze nog niet: http://dutchhandmade.blogspot.com Dit is ook een blog die ik begonnen ben en nu met een paar mensen bijhoud. Hier is veel Nederlands handgemaakt te vinden. As. zondag komen we ook met z'n allen bij elkaar, je bent van harte welkom! :)

    Gr.
    Marta

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oooh deze wordt ook weer geweldig.
    En als antwoord op je reactie op mijn dekentje hij is af.
    Ik ging idd als een speer heb nu een dekentje voor de pop van mijn zoon gemaakt en ga nu beginnen aan een dekentje voor de pop van mijn dochtertje maar die moet stiekem voor haar verjaardag.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuk weblog!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oke, nu heb ik het vierkantje gehaakt. Mijn vierkantje ziet er aardig uit, maar die van jou ziet er veel compacter (lees: mooier) uit. Ik haak met drops paris (ik kon jouw merk niet vinden), met haaknaald 5. Mijn vierkantje is 10x10cm. Gewoon door gaan of heb je nog een tip?
    groetjes, Rommy

    BeantwoordenVerwijderen